tiistai 5. helmikuuta 2013

Boeing 787 Dreamliner - Surullinen tuotekehitysprosessi jolle ei ole näkyvissä onnellista loppua

Boeing 787 Dreamliner on amerikkalaisen lentokonevalmistaja Boeingin hanke, jonka tavoitteena oli valmistaa korvaaja Boeingin 747 ja 767 lentokoneille. Ensimmäisten All Nippon Airwaysin koneiden piti alkuperäisen aikataulun mukaan valmistua niin, että ensimmäiset toimitukset olisivat olleet toukokuussa 2008. Tätä kirjotettaessa ensimmäiset Boeing Dreamliner 787 lentokoneet on saatu toimitettua mutta ne ovat edelleen lentokiellossa akkuongelmien, joita valmistaja ei ole pystynyt ratkaisemaan, vuoksi.

Boeing Dreamliner 787 lentokoneen kehitysprosessi on ollut vaikea ja tuotteesta vastanneita johtajia on erotettu Boeingilta. Erityisen kiusallista Boeingille on ollut se, että se on jäänyt kiinni lukuisista yrityksista peitellä ongelmia julkisuudelta. Konetta on esitelty lehdistölle muka valmiina mutta koneen runko on ollut koottu lentokäyttöön sopimattomilla niiteillä ja osa siivistä on ollut paikattu puuosilla lehdistöesittelyssä, koska oikeita osia ei ole saatu ajoissa. Tämä kaikki on syönyt luottamusta Boeingin kykyyn saada Dreamliner koneet luotettavasti lentokäyttöön. Lisäksi niissä harvoissa yhteyksissä kun konetta on päästy käyttämään on käynyt ilmi, että koneen polttoainetaloudellisuus, jonka piti olla koneen suurin myyntivaltti, ei ole läheskään luvatulla tasolla. Koneen ero edeltäjiinsä tässä suhteessa on merkittäväst pienempi kuin mitä myyntivaiheessa lentoyhtiöille on luvattu.

Boeing Dreamlinerin suurin kompastuskivi, ja syy miksi se nytkin on lentokiellossa, on huomattavasti aiempia konetyyppejä suurempi sähköisten ratkaisujen käyttö. Monet aiemmissa lentokonetyypeissä hydraulisesti ohjatut asiat tapahtuvat 787 Dreamlinerissa sähköisesti ja tämä ilmeisesti on johtanut akkuongelmaan, jota valmistaja ei ole pystynyt ratkaisemaan toistaiseksi.

Pohjoismaisista lentoyhtiöistä Norwegian on tilannut kahdeksan Boeing 787 Dreamlineria, joiden toimitus piti olla jo vuonna 2012 mutta tämän hetkinen sovittu aikataulu on huhtikuu 2013. Parhaillaankin Norwegian myy lentoja Oslosta ja Tukholmasta New Yorkiin ja Bangkokiin ensi toukokuusta alkaen. Nämä lennot on suunniteltu lennettäväksi huhtikuussa saapuvilla Boeing 787 Dreamlinereilla. Nähtäväksi jää saako Boeing toimitettua koneita ja saadaanko koneen lentokielto tätä ennen purettua.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti